Efter ”Irma Olsens” pension i 1979 har Irma svære år med hård konkurrence og faldende indtjening. ”Irma familien” rykker sammen og forsvarer deres arbejdsplads. Og i 1999 får Irma et nyt overhoved. Alfred Josefsen bliver udnævnt til adm. direktør for Irma og rykker ind i “baglandet”. Alfred Josefsen bruger Irma ånden som løftestang for at løfte Irma ud af krisen.

”Jeg oplevede hovedkvarteret i Rødovre som en by. Irma har en fantastisk historie med kun to adresser i 75 år: Ravnsborggade og Korsdalsvej i Rødovre,” siger Alfred Josefsen om sin tidligere arbejdsplads. Da han kommer til hovedkvarteret i Rødovre, er der ansat ca. 50 mennesker i Irma Center, som er Irmas hovedkontor med salg, drift, økonomi, indkøb, varer, markedsføring, HR og ledelse.

“Det var tydeligt at fornemme, at ånden i Irma var noget ganske særligt. Under Børge Olsens ledelse havde Irma mange relationer til medarbejdernes familier og børn. På mange måder fungerede Irma som en ”by” her i Rødovre. Det var samlingspunktet og mødestedet for Irmas medarbejdere. Vi havde også Irma fårene – firhornede Gotlandske får – til at græsse på plænen ved Korsdalsvej”, husker Alfred Josefsen.

Byggede videre på Irma ånden

Da han kom til i 1999 var Irma 113 år gammel og klodens næstældste detailkæde. Stedet emmede af historie, og Alfred Josefsens strategi var blandt andet at bygge videre på Irma ånden. ”Det var en fantastisk chance at få lov at arbejde for et dansk erhvervsikon, og Irma ånden gik i blodet,” siger den tidligere Irma direktør.

“Det handlede meget om at styrke det, som allerede var Irmas kendetegn: Ordentlighed, ansvarlighed og respekt. Vi satte fokus på mennesket. Vi åbnede kommunikationsvejene og talte med hinanden i øjenhøjde og med respekt – både for hinanden og for Irmas DNA. Vi skulle ikke være en ”papkassebutik”, men en levende, sanselig størrelse med vægt på ordentlige varer, økologi, etik og miljø uden at blive elitære”, siger Alfred Josefsen.