Jørgen Andersen vender nu hjem til Korsdalsvej. Denne gang ikke for at arbejde, men for at flytte ind i et rækkehus i Orangerihaven. Jørgen får ingen problemer med at finde vej. For Årets Slagter i 2005 arbejdede for Irmakoncernen i 46 år.

Den første april 2017 flytter Jørgen Andersen tilbage til området, hvor Irmas gamle hovedkontor lå. Forskellen er bare, at han ikke skal op hver morgen og styre koncernens slagtere. Han skal bo i Orangerihaven, som får adresse på ”Irmavej”. Meget passende for en mand med 46 år i Irmas tjeneste.

Jørgen håber, at IrmaByens indbyggere bliver inspireret af det særlige sammenhold, som herskede i Irmabutikkerne og på hovedkontoret – ”Baglandet” – på Korsdalsvej. Et sammenhold, der reddede Irma fra butiksdøden. Den faglærte slagtermester kom efter et liv ude i Irmabutikkerne til hovedkvarteret Korsdalsvej i 1993. På det tidspunkt hvor dagligvarekæden kæmpede for sin overlevelse.

”Alle kollegerne stod sammen og kæmpede for at Irma skulle overleve som butik. Der var ingen slinger i valsen. Alle stod sammen skulder ved skulder”, husker Jørgen Andersen, der er femte generation af slagtermestre.

Slagterne stegte og brasede

Det hårde arbejde kombineret med en fremgang i konjunkturerne hjalp til, og Irma formulerede det kvalitetskoncept, som gælder i butikkerne i dag.

Som ”kødkonsulent” i ”Baglandet” vidste Jørgen mere end de fleste om kød og kødkvaliteter, og sammen med en række andre ledere tog han initiativ til en særlig intern uddannelse af Irmas slagtere. De skulle ikke bare kende udskæringerne. De skulle lære at lave mad.

”Vi startede i 1996 med blandt andet at introducere de høje kødkvaliteter som limousine- og Angus kvæg”, som begge er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, siger Jørgen, der havde ansvaret for ansættelsen og uddannelsen af slagterne i Irmabutikkerne.

De næste par år sendte Jørgen og hans kolleger slagterne på Roskilde slagteriskole, hvor de skulle lære at tilberede kødet efter alle kunstens regler.

De stod og stegte og brasede under vejledning af kokke. Alle skulle vide, hvordan man sammensatte et godt måltid, så vi kunne gøre en forskel for Irmas kunder, siger Jørgen Andersen.

Slagterne kom også på landmandsbesøg, så de fik den fornødne baggrundsviden om råvarerne, så maden ”kom ind under huden” på slagterne, som Jørgen Andersen udtrykker det.